حميدرضا حاجي‌بابايي افزود: در حال حاضر ضعف آموزش زبان در مدارس به مسائل اجتماعي، ضعف کتاب‌هاي درسي و روش ‌هاي تدريس و نيز نامعلوم بودن نياز آينده دانش‌آموزان به اين درس برمي‌گردد و همه اين عوامل باعث شده است تا يک تحول اساسي و بازنگري در اين رابطه اتفاق بيفتد.

وزير آموزش و پرورش با اشاره به انجام کارهاي تحقيقاتي 20 ماه اخير بر روي «برنامه درسي ملي» تصريح کرد: در طول 5 سال تمام کتاب‌هاي درسي و روش‌هاي تدريس از جمله در رابطه با «درس زبان» تغيير مي‌کند؛ البته در رابطه با آموزش زبان نخستين مسئله‌اي که مطرح است، موضوع امکانات مانند آزمايشگاه زبان است که بايد تأمين شود.

وي با اشاره به انتقال 12 هزار و 740 مدرسه به نوبت صبح از مجموع 29 هزار مدرسه داير در نوبت عصر در سطح کشور، اظهار داشت: يکي از دلايل اُفت تحصيلي و بي‌انگيزگي دانش‌آموزان، درس خواندن آنها در نوبت عصر است.

وزير آموزش و پرورش همچنين با اشاره به تعطيلي اجباري پنج‌شنبه‌هاي مدارس ابتدايي، عنوان کرد: در راهنمايي و دبيرستان نيز به مديران اين اختيار داده شده است که ساعات دروس را ساماندهي کرده و با مديريت پنجره‌هاي خالي موجود در ساعات، کلاس‌ها را در 5 روز داير کنند.

حاجي‌بابايي گفت : از سال قبل به سمت استنباطي‌ شدن سؤالات امتحاني و طراحي آنها از متن کتاب‌ها حرکت کرده‌ايم.

وي از تشکيل کلاس‌هاي کنکور، تقويتي و فوق‌برنامه در نوبت عصر مدارس «راهنمايي و دبيرستان‌ها» از مهرماه خبر داد و افزود: مبلغ کمک به اين کلاس‌ها بسيار ناچيز است که خانواده‌ها بتوانند پرداخت کنند و از 10 درصد دانش‌آموزاني هم که توان ندارند، پول دريافت نمي‌شود و همه مبالغ دريافتي‌ اين کلاس‌ها نيز براي معلمان و مدير و کساني است که در اين رابطه فعاليت مي‌کنند و هيچ ربطي به ما ندارد.